Webshop
Eskilstuna United Damfotbollförening

Eskilstuna United tvångsnedflyttas trots ekonomi i balans
2022-12-05 15:44

Trots att föreningen nu har ordning på ekonomin väljer elitlicensnämnden ändå att tvångsnedflytta Eskilstuna United. – Det är inget annat än en besvikelse, säger Lina Bertilsson, ordförande Eskilstuna United.

– Alla har jobbat oerhört hårt senaste tiden för att få ordning på ekonomin. Det gör att beslutet från elitlicensnämnden känns oerhört tufft, särskilt i en tid då coronan påverkat idrottsföreningars förmåga att få tillbaka sponsorer och publik. De bygger beslutet på historiska siffror, att vi inte hade ekonomin i balans den 31 augusti, vilket känns orättvist, säger Lina Bertilsson, ordförande Eskilstuna United.

Nu upphör alla kontrakt med spelare i a-laget att gälla. Vad det kommer betyda för truppen nästa år är för tidigt att säga. United kommer fortsätta att bygga en organisation för framtiden utifrån den situation vi  hamnat i och anpassa oss till de förutsättningar som nu gäller. Budgeten för 2023 är anpassad efter vad Eskilstuna som helhet förmår.

– Nu är vi fokuserade på det nya läget med ambitionen att komma tillbaka till Damallsvenskan. Det förutsätter också ett fortsatt engagemang från hela föreningen, att publiken kommer tillbaka och att de fantastiska 80 företagen och kommunen som stöttat oss under året fortsätter med det, säger Lina Bertilsson.

Föreningen inledde året 2022 med en ekonomi som gick åt fel håll. Efter en rad åtgärder, som bantad organisation och köpstopp, tillsammans med hjälp från både nya och gamla sponsorer, privatpersoner, andra föreningar och samarbetspartner har Eskilstuna United lyckats gå från en prognos på minus tre miljoner till att nu ha en ekonomi i balans.

– Vi har fått bevis på att Eskilstuna United betyder något för damfotbollen, idrottslivet och unga tjejer i vår stad och vi är oerhört tacksamma för det enorma stöd vi fått, säger Lina Bertilsson.

Utbildningar via RF-SISU2022-09-07 15:53
Rekarne Girls Cup 20222022-05-30 15:20